En ung jente er ute og plukker sopp i et stille skogholt, men rundt henne høres drønnene av kanoner i det fjerne; den amerikanske borgerkrigen er på høyden, og tapene av liv er massive. I Thomas Cullinans roman som «The Beguiled» er basert på, tenker unge Amy (Oona Lawrence) på sin døde far idet hun oppdager en såret unionssoldat på bakken. I regissør Sofia Coppolas tolkning går hun ganske enkelt resolutt inn for å redde ham ved å nærmest slepe ham med seg til den avsidesliggende pikeskolen i Virginia der hun er én av fem resterende elever.
I det hele tatt er det lite bakgrunnshistorie å spore når Coppola tar for seg teksten som også er tolket av Don Siegel i 1971 med Clint Eastwood i rollen som soldaten. Den gangen lå oppmerksomheten på mannens evne til å få hunkjønn til å sukke henført; han kysset unge Amy før hun tok ham med til skolebygningen, mens i Coppolas versjon vekkes begjæret og frykten på samme tid, og flettes sammen med en intrikat rivalisering som er både nifs og underholdende.
Fakta: «The Beguiled»
USA 2017, regi Sofia Coppola
Spilletid 93 minutter, sensur 9 år, norsk premiere 8. september
Med Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Colin Farrell og flere
Mann på nært hold
Det er Colin Farrell som spiller soldaten John McBurney i denne filmatiseringen, og det er vanskelig å tenke seg en skuespiller som kan være så nær en mulig psykopat med milde dådyrøyne. Han sjarmerer den strikse bestyrerinnen Martha (Nicole Kidman) til å mene at det nok er best å la ham bli til han er bedre, selv om han er på fiendens jord. I Don Siegels film ble han umiddelbart hanen i hønsegården. I Coppolas film er han, vel, han har mange forskjellige roller og representerer ulike ting for hver og en av dem som befinner seg isolert, men noenlunde trygt i det store, litt forfalne plantasjehuset. Det er lenge siden noen av dem har hatt en mann på såpass nært hold, men lengslene og begjæret det vekker, er av ulik art.
Renkespill
Sofia Coppola turnerer det med kammerspillets virkemidler, og det er både interessant, sofistikert og morsomt i all sin groteske velde. Hun gjør bruk av makabre innslag med ironisk snert for å sette de involvertes moral på en omfattende prøve. Særlig hardt går det ut over fransklærerinnen Edwina (Kirsten Dunst). For etter hvert som både Martha og Edwina blir overbevist om at de har vunnet soldatens gunst, blander den eldste eleven Alicia (Elle Fanning) seg inn i renkespillet. Og fra å være en frodig og humoristisk sørstatsfortelling med en vag følelse av noe truende i klangbunnen, snur filmen seg 180 grader rundt ved hjelp av et kort sekunds observasjon; vi kan ikke engang være helt sikre på at vi ser det vi ser, men Edwina er lamslått over at Johns blikk i alle fall tilsynelatende har falt på Alicia. Et voldsomt, emosjonelt opprør får uopprettelige konsekvenser.
«The Beguiled» er et besnærende eventyr der Coppola får det til å snøre seg i halsen på oss samtidig som vi ler, og detaljene er utsøkte, fra kostymer og scenografi, til de små blikkvekslingene som sier mer enn ord. Og sjelden er kvinnelig begjær portrettert så alvorlig og så morsomt.(Vilkår)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.