Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

- Kapteinen nektet å forlate synkende skip

Tekst
PIRATJEGERNE: Lederne av Sea Shepherds «Operation Icefish», kapteinene Sid Chakravarty på “Sam Simon” og Peter Hammarstedt på “Bob Barker”, har vært på piratjakt i over fire måneder. Foto:Jeff Wirth, Sea Shepherd Global

PIRATJEGERNE: Lederne av Sea Shepherds «Operation Icefish», kapteinene Sid Chakravarty på “Sam Simon” og Peter Hammarstedt på “Bob Barker”, har vært på piratjakt i over fire måneder. Foto:Jeff Wirth, Sea Shepherd Global

Mannskap og offiserer på piratskuten «Thunder», som igår sank i Guineabukten, er nå overlevert til kystvakten i São Tomé og Príncipe.

- Rundt klokken tre i natt var vi i kontakt med kystvakten i São Tomé og Príncipe. Litt senere møtte vi et kystvaktskip og hele mannskapet fra «Thunder» ble overlevert til kystvaktskipet, forteller kaptein Peter Hammarstedt på Sea Shepherds kampanjeskip «Bob Barker».

- Myndighetene i São Tomé sier de gjerne vil hjelpe Interpol å etterforske saken, sier Hammarstedt.

Ved 14-tiden i går sank tråleren «Thunder» etter å ha blitt jaget av Sea Shepherd-skipet «Bob Barker» i 110 døgn. «Thunder» har siden desember 2013 vært etterlyst av Interpol, mistenkt for omfattende ulovlig fiske.

- Kapteinen på «Thunder» fortalte oss at de i løpet av natten hadde kollidert med et lasteskip og at det var årsaken til forliset. Det er en helt utrolig påstand. Vi har vært «barnevakt» for «Thunder» i 110 døgn. Ingen andre fartøy var nærmere enn 10 miles, sier Hammarstedt.

Nektet å forlate skipet

Mens redningsoperasjonen pågikk, sirklet et fly fra det nigerianske flyvåpenet over havaristedet. Hammarstedt beskriver underlige scener når mannskapet på 40 mann i går ble reddet av Sea Shepherd. Fem av offiserene var spanjoler fra provinsen Galicia, en portugiser, fire chilenere og tretti indonesere. 

- Den chilenske kapteinen nektet først å forlate det synkende skipet. Nesten fire timer etter at det hadde begynt å krenge – og etter utallige oppfordringer fra meg, forlot han fartøyet. Tre av mitt mannskap tok seg da umiddelbart om bord på «Thunder» for å sikre beviser. Det er aldri noen god ide å sende noen om bord på et synkende skip. De gjorde det frivillig. Om bord på «Thunder» så de blant annet at alle skott og dører var åpne slik at vannet kunne fosse fritt rundt i skipet, forteller Hammarstedt.

Ifølge Hammarstedt så kapteinen lettet ut da “Thunder” endelig forsvant i dypet. Om bord i Sea Shepherd-fartøyet holdt det indonesiske mannskapet og de spanske offiserene seg strengt adskilt.

- De spanske offiserene var lite snakkesalige, sier Hammarstedt.

Samlet bevis 

«Bob Barker» er nå på vei inn til havn med materialet de sikret på «Thunder» før den sank. Det skal nå overleveres til politimyndighetene og brukes som bevismateriale i en eventuell sak mot eierne og offiserene på den mistenkte piratskuten. Blant materialet er «Thunders» navigasjons- og fiskekart, skipets GPS, PC-en fra radiorommet, mobiltelefoner fra broen, et digitalkamera, prøver av fisk fra lasten, mannskapslister, havnedokumenter fra de to siste årene og fiskeredskap.

- Fiskekartene skal vi bruke i vår neste aksjon. Vårt mål er å fjerne alle disse fiskepiratene. Nå vet vi hvor vi finner dem.

DN har fulgt jakten på Thunder i hele påsken. Les mer om jakten og den dramatiske avslutningen her: 
Her synker «Thunder»

Les hele DN Lørdags dokumentar:  Jakten på fiskepiratene

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.