Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Fortryllende. Den norsk-indiske fiolinisten Harpreet Bansal lager åpen musikk man gjerne kan kalle norsk-indisk. Strålende er det i alle fall, mener vår anmelder.

Fortryllende. Den norsk-indiske fiolinisten Harpreet Bansal lager åpen musikk man gjerne kan kalle norsk-indisk. Strålende er det i alle fall, mener vår anmelder.

Besnærende stemninger og teksturer

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Norsk-indiske Harpreet Bansal er godt studert i klassisk indisk fiolinmusikk, men er også i tett kontakt med hovedstadens våkne, unge miljøer for jazz og alternativ folkemusikk.

Fakta: Harpreet Bansal

«Samaya»

OK World/Jazzland

Dette kommer godt frem på hennes herlige andre album under eget navn, utgitt på underbruket OK World, en satsing for Bugge Wesseltofts selskap Jazzland.

Trioen med Vojtěch Procházka (harmonium) og Andreas Bratlie (tabla m.m.) blir her utvidet med Adrian Fiskum Myhr (bass) og Javid Afsari Rad (santur). De skaper en egen, mer enn ok lydverden.

Platen er full av besnærende stemninger og teksturer; avsluttende «Yamanihans» går for eksempel rett i sikringsboksen. Man trenger ikke dyp kjennskap til indiske musikktradisjoner for å føle dette.

Det er også gjestespill av gitarist Nils-Olav Johansen og tablaspiller Sanskriti Shresta. Sistnevnte har Bansal duokonsert med på den spennende Motvind-festivalen 7. juli, i likhet med blant annet Torg og Thurston Moore fra Sonic Youth.

Slik vokser musikken i dag.

Musikkelsker? Les flere saker her

* (Vilkår)