Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Gitar. Den atmosfæriske musikken på gitarist og instrumentsamler Geir Sundstøl med bands nye plate «Brødløs», vil imponere de fleste.

Gitar. Den atmosfæriske musikken på gitarist og instrumentsamler Geir Sundstøl med bands nye plate «Brødløs», vil imponere de fleste.

Geir Sundstøl får blinde til å se

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

En av landets hyppigst benyttede strengekunstnere har hatt en meget sterk rekke album etter sin sene solodebut. Gitarhelten Geir Sundstøl har raskt skapt sin egen avdeling i Hubro-skogen med sin dypt filmatiske instrumentalmusikk, der ord som stemningsfullt og visuelt må til pers. Det er en klar duft av nedlagt fabrikk og frodig historie her, tittelen har etter sigende sitt navn fra en fattig del av Halden. En haug merkelige instrumenter møtes i miksen, og det atmosfæriske perkusjonsspillet til Erland Dahlen er sentralt. Den meget interessante, unge norske tabla-spilleren Sanskriti Shresta bidrar med spennende kontraster, her er også analoge synther og et meget treffende innsmett av Nils Petter Molværs trompet. Høydepunktet er helt klart den mektige dobbeltolkningen «Warzawa/Alabama», der Brian Eno og John Coltrane møtes som skip i natten.

Fakta: Geir Sundstøl

Brødløs (Hubro)

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.