Strengere regler for telefonsalg vil by på store problemer for Asker og Bærums Budstikke.
Regjeringen foreslår å stramme inn markedsføringsloven på en måte som har fått norske aviser til å steile.
Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland oppfordrer myndighetene til å jakte på verstingene i stedet for å ta avisene.
Alvorlige konsekvenser
Stenges muligheten til å ringe eksisterende kunder som har reservert seg mot telefonsalg, kan det få alvorlige konsekvenser.
I Klassekampen opplyser administrerende direktør Marga van der Wal at nesten 70 prosent av aviskundene har reservert seg mot telefonsalg
Av alle utadrettede abonnementssalg Budstikka gjør, står telefonsalg ifølge Sortland for 70 prosent. Samlet opplag er 22.500 aviser.
I Amedia, som er en stor aksjonær i Budstikka, kommer rundt 41 prosent av abonnementssalget fra telefonsalg.
Enda viktigere enn før
– Vi er en klassisk lokalavis og abonnementsavis. Vi befinner oss i en virkelighet der annonseinntektene faller over hele den vestlige verden, noe som gjør at abonnementsinntektene er enda viktigere enn før, sier Sortland.
– Alle som lever av abonnement har høy «churn», eller utskiftning av abonnenter. Så telefonsalg er viktig for å ha inntekter som kan finansiere avisdriften, sier hun.
Sortland mener det er urimelig å kreve innstramminger i avisbransjens telefonsalg, når én aktør – kosttilskuddsselskapet Uno Life – alene sto for halvparten av klagene på telefonsalg til Forbrukerombudet ifjor.
Uno Life ble kastet ut av bransjeorganisasjonen Nordma, gikk konkurs, og ble til slutt felt for lovbrudd i Markedsrådet våren 2015.
– Jeg vil heller oppfordre myndighetene til å ta tak i verstingene enn å lage generelle forbud for hele bransjer som stort sett oppfører seg anstendig og har en profesjonell salgsorganisasjon, sier Kjersti Sortland.
2014 var et toppår
Hennes syn støttes av Per Christian Opsahl i Nordma, telemarkedsførernes bransjeorganisasjon. Han sier 2014 var et toppår med 2553 klager på telefonsalg.
Les også: Hun blir styreleder i Norges største forlagshus
Hittil i år er det kommet i underkant av 1200 klager.
Færre klager
I første halvår var det bare 75 klager på selskaper som er Godkjent Callcenter, en ordning Nordma og Hovedorganisasjonen Virke har etablert sammen.
– De seriøse aktørene oppfører seg ordentlig. Det er de useriøse som skaper problemene, sier Opsahl.
Nordma mobiliserer nå kraftig mot den foreslåtte innstrammingen og har startet kronerulling for å få råd til en påvirkningskampanje i regi av pr-byrået First House.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Facebook fjerner apper og legger ned avdeling
TV 2 ble ikke lagt til Bergen for moro skyld
Se video - Google-sjefen refser norske næringslivstopper:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.