– I løpet av fem år vil rundt 100.000 nordmenn være sysselsatt ved forskjellige callsentre, spådde Norsk Direkte Markedsføringsforening i 2002, melder Aftenposten.
På grunn av manglende tall er det vanskelig å fastslå den eksakte forskjellen, men en Fafo-undersøkelse fra 2005 viser at de største aktørene har betydelig færre ansatte nå enn for elleve år siden.
– Vi ser eksempler på at distriktsarbeidsplasser i Norge er lagt ned og at callsenter er etablert i utlandet, sier direktør Stein Johnsen i Virke.
Hovedorganisasjonen Virke, som organiserer callsenterbransjen, mener at det er stort potensial for å skape nye callsenter-jobber i Norge. Johnsen mener det offentlige burde sette ut noe av sin kundebehandling for å tilby flere arbeidsplasser.
– Denne bransjen sysselsetter i stor grad ufaglært ungdom, også i distriktene. Den gir også rask opplæring og kvalifikasjoner, sier Johnsen.
Les også: Rema inn på eiersiden i Kolonial.no
Enighet i avisbudmeklingen – streik avverget
Thailand: - Vet hvem som sto bak bombeangrep
Se DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.