– Hensikten er å gjøre det lettere for Forbrukerombudet og andre europeiske myndigheter å stanse aktører som bryter markedsføringslovgivningen. Det er virkemidler som retter seg mot å stoppe useriøse næringsdrivende, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til NTB.

Samarbeid

Det er i dag komplisert å få penger tilbake dersom brudd på markedsføringslovgivningen fører til at forbrukere taper penger.

– I dag må hver forbruker ta sin sak videre, det er forbruker som må være aktiv. Går forslaget gjennom, vil myndighetene kunne kreve inn penger på vegne av forbruker, sier Haug.

Målet er å luke vekk useriøse aktører. Nedstengning av nettsider, sperring av bankkontoer og mulighet for å stanse innbetalinger er blant de foreslåtte sanksjonsmulighetene. EU-kommisjonen har også lagt ut en ny veileder til hvordan næringsdrivende kan drive markedsføring i samsvar med det europeiske regelverket.

Urettferdig

Forslaget til EU-kommisjonen omfatter ytterligere to områder: Geo-blocking og dyr varetransport.

Geo-blocking vil si at forbrukere i ett land er blokkert av geografiske grunner når de handler på nett i et annet lands nettbutikker. Blokkeringen kan innebære høyere priser eller at kunden rett og slett ikke får kjøpe varer eller tjenester bare fordi de bor i et annet land.

EU-kommisjonen vil også se på unødvendig høye priser på varetransport over landegrenser, fordi det kan gjøre det unaturlig dyrt å sende pakker selv korte avstander, noe som igjen vil hemme handelsflyten i EU.

Arbeidet med lovforslagene skal videre til Europarådet og EU-parlamentet.

Les også:
Kaos da Lundteigen ville blåse Vimpelcom-varsleren
Luksus med ledning  
Nå harker verdens viktigste motor dnPlus

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.