Dagligvarekjemper, equityfond og private investorer kjemper alle om å få klemt ut noen ekstra dråper fra det norske kaffemarkedet. Så langt er regnskapene til flere av selskapene mer preget av omsetningsvekst enn lønnsomhet.
Aina Alvsvåg (24) sitter på Starbucks kafé i Torggata og jobber med masteroppgaven.
– Det er alltid folk her, sier hun.
Hun er ikke overrasket over at kaffekjedens gode resultater.
– Det er god plass til å sitte å jobbe, nærme der jeg bor, og har god mat og drikke, sier hun.
Liten tår igjen
Jens Ulltveit-Moe har rettighetene til Starbucks i Norge og Sverige gjennom sitt serveringskonsern Umoe Restaurants. Omsetningen til Starbucks-kaféene i Norge vokste fra 28 til 89 millioner kroner ifjor.
Sjefen for Starbucks-kaféene i Norge, Joannis Vendrig, er fornøyd med utviklingen til tross for et mindre overskudd på to millioner ifjor.
– Vi er fortsatt en oppstartsbedrift. Nå begynner resultatene å komme.
En annen av de store amerikanske kaffekjedene, Dunkin donuts, varslet nylig at de vil etablere 20–30 kaffebarer i Norge. Det skremmer ikke den norske Starbucks-sjefen.
– Kaffemarkedet er et voksende marked der både etablerte og nye aktører prøver seg. Vi konkurrerer om de beste beliggenhetene, medarbeiderne og selvfølgelig om kundene.
Vendrig tror ikke veksten i kaffemarkedet er ustoppelig.
– Antallet enheter vokser, og så lenge markedet fortsatt vokser så går det bra. Spørsmålet er hva som skjer når salget vil flate ut eller stilner.
Navneforvirring
Jens Ulltveit-Moe uttalte tidligere i sommer til DN at investeringskostnader gjør at det er et stykke igjen til overskudd.
– Vi er i en oppbyggingsfase. Jeg er godt fornøyd så langt.
Starbucks åpnet fem kaffebarer i løpet av fjoråret og har fire nyåpninger i år. Det samlede tallet er oppe i 14.
– Vi har flere på gang. Mer kan jeg ikke si ennå, sier Vendrig.
Han mener kjeden har lykkes med å treffe ungdom og unge voksne blant annet med flere varianter av kalde kaffedrikker. Kjeden har vekket mye latter med måten de skriver navnet til kundene med sprittusj på koppene for så å rope dem opp. Navneforvirringen er blitt er fenomen ikke bare i Norge, men den er også omtalt i magasinet Forbes
– Våre partnere (ansatte, red anm.) er vant til at ikke alle norske navn er like enkle, men de gjør så godt de kan. Mange menn med vanskelige navn kaller seg bare Bob på Starbucks, sier Vendrig.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.