– Vi skal ta det beste fra Tronds verden, og det beste fra min verden og skape noe nytt, sier Christian Steen.
TV 2s direktør for kanal og innhold, Trond H. Kvernstrøm og Christian Steen, tidligere administrerende direktør i et av Norges største reklamebyråer, SMFB, starter sammen byrået «The Oslo Company».
På kundelisten ser de to for seg både annonsører og mediehus.
– Annonsører trenger å tenke mer som mediehus. Mediehus trenger å tenke mer som annonsører på tvers av plattformer. I det grenselandet finnes det muligheter til å skape bra innhold, gode ideer og levere verdiøkende tjenester både til annonsører og til mediekanaler, sier Steen.
LES OGSÅ: - Nå begynner det å haste med en omlegging
Hybrid
Selskapet kan ifølge de to beskrives som en hybrid mellom et reklame- og produksjonsbyrå, som skal ha som hovedgeskjeft å produsere konsepter og kampanjer med levende bilder i sentrum.
– Reklamebyråer har ikke lenger enerett på kreativitet. Mediebyråer har ikke enerett på medieformidling. Mediehus har ikke enerett på godt innhold. I det er det store muligheter for det et «hybridbyrå», som vi blir, til å skape verdi på flere plattformer, sier Steen.
Steen starter opp driften mandag, mens Kvernstrøm blir med på laget når han er ferdig i TV 2 ved nyttår. De to tar en eierandel på 50 prosent hver i det nyoppstartede byrået.
– Fellesnevneren for alle er behovet for gode historier basert på bevegelige bilder, enten det er til sine Facebook-sider, hjemmesiden eller for bruk i tradisjonell massekommunikasjon. Å skape interessant og bra innhold som engasjerer mennesker, er det jeg synes er utrolig spennende, sier Kvernstrøm, som understreker at han resten av året vil ha full konsentrasjon på å gjøre ferdig sine arbeidsoppgaver i TV 2.
Les også: Her er statsbudsjett-nyhetene for Norges gründere
Begge sluttet brått
Kvernstrøm bestemte seg for å slutte i TV 2 tidligere i sommer, etter nesten tre år i tv-kanalen.
– Jeg har sittet i en bestillerrolle i TV 2, men savner sagmuggen. Det har vært personlig utfordrende for meg å sitte og bestille ting, og så har man lyst til å være med på prosjektet man får presentert. Det er den bakgrunnen jeg har, og det har jeg savnet, sammen med det å være gründer og bygge opp arbeidsplasser, sier Kvernstrøm.
Kvernstrøm bygget opp produksjonsselskapene Monster og Nice, og tjente blant annet 40 millioner kroner på salget av det førstnevnte selskapet.
Les også: Slutter i turbulens
Grensene viskes ut
Steen har på sin side vært administrerende direktør i reklamebyrået SMFB inntil juli i år. Gjennom de ti årene han var sjef i SMFB, vokste byrået til å bli et av Norges største reklamebyråer, med over 100 millioner kroner i omsetning i 2015. Han sluttet imidlertid omtrent samtidig som SMFBs svenske medeiere i reklamebyrået Forsman & Bodenfors solgte sin eierandel til de norske partnerne i SMFB.
Steen mener kommunikasjonsbransjen er i så stor endring at man om noen år ikke lenger vil snakke om «reklamebyråer», «mediebyråer» eller «produksjonsselskaper» som egne selskaper.
– De nærmeste årene viskes disse grenselinjene helt ut. Du kan selvsagt velge å bli veldig god på noe innenfor en liten nisje, eller du kan velge å ta et større og mer helhetlig ansvar for oppgaven – og sånn sett levere større verdi til kunden, sier Steen.
Les også: Forvirring om statlig englefond
Hør DN-podcast om granskningsindustrien: Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.