Passasjerene opplever ifølge VG at det er vanskelig å komme gjennom hos flyselskapene, og mange har derfor overlatt jobben til selskaper som spesialiserer seg på å kreve inn erstatning på vegne av passasjerer. Disse tar 25 prosent av erstatningen hvis de vinner fram.
Selskapene AirHelp og Flyforsinkelse.com mener å kunne dokumentere at skandinaviske flypassasjerer går glipp av milliardbeløp fordi de ikke orker å klage.
Mye å hente
Selskapene har regnet ut at det på Kastrup lufthavn i København – som er på størrelse med Gardermoen når det gjelder antall passasjerer – er 1,3 milliarder kroner å hente ut i erstatninger hvert år. Men flyselskapene slipper unna med å betale ut 13 millioner.
– Flypassasjerer flest kjenner ikke rettighetene sine, og vet ikke at de har rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkelser over tre timer. Like dårlige er flyselskapene til å orientere om reglene, slik EU-lovgivningen pålegger dem, sier Johan Fugmann i Flyforsinkelse til VG.
- Oppsøkende virksomhet
Flyselskapene sier at de følger EUs regelverk for passasjerrettigheter.
– Påstandene fra disse selskapene er feil. De driver oppsøkende virksomhet og henvender seg til frustrerte passasjerer for å tjene penger, sier Norwegian-talsmann Lasse Sandaker-Nielsen.
Også SAS sier til avisen at de følger de retningslinjene som gjelder, og at de ikke er enig i svartmalingen fra «dusørjegerne». (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.