Likevel  har flesteparten av klagene på Dreamliner-flygninger blitt avvist av nevnden. Årsaken er at Norwegian har blitt hørt med at forsinkelsene skyldes «ekstraordinære feil på flyene som har vært utenfor Norwegians kontroll», skriver Aftenposten.

Så langt i år har Flyklagenemnda behandlet 349 klager i år. 245 av dem har vært mot Norwegian, og vel 150 av disse gjelder reiser på langdistanseruter. At Norwegian breier seg i klagebunken blir ytterligere illistrert ved at det kun har vært behandlet 8 saker mot Ryanair, 11 saker mot SAS og 25 saker mot Widerøe.

Riktig behandling

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til Aftenposten at han forstår at passasjeren blir frustert ved forsinkelser.

- Vi synes selvsagt ikke det er bra med så mange klager, men skjønner godt at folk blir misfornøyd når flyet blir forsinket. At klagenevnden har avgjort de fleste sakene i vår favør, viser jo at Norwegians klagebehandling i første instans har vært korrekt, sier han.

Transportklagenemnda skal avgjøre sakene i tråd med et EU-reglement som gir kompensasjon fra mellom 250 euro til 600 euro, avhengig av hvor langt du skulle reise.

Flyet forsinket eller innstilt? Du har krav på minst 2000 kroner

Advokatmat

Nå er norske forbrukermyndigheter opptatt av hvordan det går med noen prinsippsaker i Sverige mot Norwegian. Spørsmålet er om det blir lagt til grunn en for romslig tolkning av begrepet «uforutsette tekniske hendelser».

Forbrukerrådet vurderer også lignende rettssaker i Norge:

- Hvis vi opplever at nevnden i disse sakene går i en retning som ikke ivaretar forbrukeren på en sånn måte som vi mener er riktig, vil vi vurdere å gå videre med sakene, sier Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet til avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.