Det kommer fram i omdømmeundersøkelsen til kommunikasjonsbyrået Apeland.

På Apelands omdømmeundersøkelse gir kvinner ti selskaper en poengscore som tilsvarer ”fremragende omdømme”. Tilsvarende gir menn kun toppscore til fire selskaper - Stormberg, Komplett, Toyota og Microsoft.

- Der ser vi at Tine får veldig god score blant kvinner, og det er jo dem de i stor grad retter seg mot. Mens Komplett får en kjempescore hos menn, og det er jo en guttebutikk, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland.

Tine er meierikonsernet som serverer hele landet med ost og melk. Komplett.no er den største enkeltstående nettbutikken med en omsetning på nær 4,7 milliarder kroner ifjor.

Det er første gang kommunukasjonsbyrået bryter ned tallene fordelt på kjønn. Apeland mener det er interessant at resultatene viser at kvinner generelt er mer positive enn menn.

- Men det har vi ikke noen god forklaring på, sier Apeland.

Apeland gir betegnelsen "fremragende omdømme" til selskaper som oppnår mer enn 80 poeng i undersøkelsen.

Klesmerket Stormberg tronet igjen øverst på omdømmelisten i 2014 med 87,5 poeng. Stormberg gjør det sterkt blant begge kjønn.

- Generelt øker tilliten til norsk næringsliv. Vi har hele seks stykker over 80 poeng, og Stormberg scorer høyere enn noen har gjort før, sier Apeland.

 

Stormberg på topp for begge kjønn

Mens Ikea ikke finnes på topp 10-lista over beste omdømme blant mennene som ble spurt

Kilde: Apeland (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.