Bloggeren Emilie «Voe» Nereng (19) pakket for tre dager dager siden ryggsekken for å legge ut på en tre måneder lang tur til Bangkok og Asia.
I blogginnlegget og pakkelisten gjorde hun et nummer av at betakaroten fra den nettbaserte kosttilskuddsbutikken Good for me var en uunnværlig reiserekvisitt.
«Kjæresten lo litt av meg da jeg pakket med betakaroten, hehe. Men faktisk har alle vi jentene med oss betakaroten på tur! Det er kjempelurt for å forebygge solbrenthet og soleksem, og for meg har det hjulpet spesielt godt for sistnevnte. Jeg fikk faktisk ikke soleksem i Hawaii, og det tror jeg kan være fordi jeg har tatt betakaroten en stund!», skrev Voe på bloggen sin og la ut flere bilder med godt synlige bokser med kosttilskudd.
Selskapet Adlink tilbyr markedsføring på bloggene til «Voe», Caroline Berg Eriksen, Camilla Pihl og en rekke andre, populære norske blogger.
På nettet oppgir selskapet følgende priser:
Caroline Berg Eriksen: Blogginnlegg: 80.000 kroner. Instagram-post: 30.000 kroner.
Emilie «Voe» Nereng: Blogginnlegg: 50.000 kroner.
Til sammenligning tjener norske journalister i snitt 48.000 kroner i måneden før skatt, ifølge tall fra Norsk Journalistlag.
Les også: Færre lesere, dobler lønnen
Saken fortsetter under videoen:
Adlink-sjef Tore Nesheim sier prislisten nettopp viser listepriser, og ikke hva kundene faktisk betaler for et blogginnlegg.
– Som ellers i bransjen har også vi en forhandling, blant annet rundt priser, og de endelige nettopriser er avhengig av volum og type avtale, med mer, sier han.
«Kan tjene ålreit»
Emilie Nerengs bror, Eirik Nereng, vil ikke kommentere hvor mye søsteren fikk for betakaroteninnlegget, men bekrefter at han laget et kommersielt opplegg for søsteren i forkant av reisen, basert på ting hun uansett ville ta med seg på turen.
Nereng vil gjerne moderere inntrykket som er skapt av at alle bloggere tjener kjempemye.
– Man kan tjene ålreit hvis man får en stor nok blogg og er villig til å jobbe mye. Men det er bare de beste som kan tjene nok til at det blir en god norsk årslønn.
Fredric Finzi Gjertsen (29), daglig leder og eier av Good for me, vil av prinsipp ikke kommentere sine innkjøpspriser.
– Jeg erfarer at de bloggerne vi samarbeider med er opptatt av integritet og kun samarbeider om produkter og tjenester de kan gå god for, sier Gjertsen, som heller ikke ønsker å kommentere effekten av Voes innlegg.
Les også: Knallstart for bloggernettverk
«Troverdige ambassadører»
Erik Solberg, leder for digital strategi i mediebyrået Carat, bekrefter at byrået bruker bloggere i spesielle kampanjer på vegne av annonsører.
– Vi bruker tradisjonelt bloggere når vi trenger troverdige ambassadører for produkter. Prisene på innlegg er en forhandlingssak, og det som er oppgitt er høyere enn det vi normalt betaler – men så er det sjelden vi kun kjøper et enkeltstående innlegg, sier Solberg.
Sett fra annonsørsynspunkt, har problemet vært at mange bloggere har vært mest opptatt av raske penger.
– De skrev innlegg for Adidas den ene dagen, Puma den neste og Asics den tredje. Nå har mange strammet seg opp og blitt mer profesjonelle, sier Solberg.
Tar innpå helsides annonser
Bloggerne begynner uansett å ta godt betalt for å selge sin troverdighet til unge lesere. Listeprisen på blogginnlegg begynner nå å nærme seg listeprisen for helsides annonser i de store papiravisene. I VG koster en helside fra 130.000 kroner på hverdager – omtrent det samme som i Dagens Næringsliv – mens tilsvarende annonse i Dagbladet er priset til 85.000 kroner.
Etter det DN forstår, går pressede konkurrenter i spesielle tilfeller helt ned i 10.000 kroner per helside, også i riksmarkedet.
Mediehuset Nettavisen har kjente bloggere som Sophie Elise Isachsen, Pappahjerte og Ida Wulff i stallen. Selskapet oppgir at de mest populære kan få 25.000 kroner for et innlegg, men at andre bloggere kan ta ned til 5000 kroner.
Bloggerne og Nettavisen deler inntektene fra de sponsede innleggene, og ifølge markedsdirektør Sara Narvhus Oksdøl i Nettavisen beholder bloggerne over halvparten av betalingen.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Minecraft-gründer slo Beyoncé i budrunde
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.