Reklamebyrågruppen til Kjetil Try er rammet av utslippsskandale i Volkswagen og bratt fall i oljeprisen.
Try-selskapene omsatte for 368,4 millioner kroner i fjor og fikk en byråinntekt på 175 millioner kroner. Det er en svak nedgang sammenlignet med 2014, da byråinntekten ble vel 176 millioner kroner.
En av forklaringene er markant omsetningssvikt i det digitale datterbyrået Apt.
- Vi falt på bunnlinjen, mye på grunn av Apt, og tjente 27,6 millioner kroner ifjor, noe som gir en dårligere margin enn året før, sier sjefen i reklamebyrågruppen, Kjetil Try.
Resultatmarginen, regnet ut fra byråinntekt, falt fra 20,9 prosent i 2014 til 15,7 prosent i 2015.
Olje og avgass
To av Trys største kunder er Statoil og Volkswagen.
Oljeprisen falt gjennom store deler av 2015, og i september rammet avsløringen av et globalt utslippsjuks den tyske bilprodusenten.
- Når oljeprisen faller dramatisk og Volkswagen havner i en krise med utslippsjuks er det ikke unaturlig å tenke at dette rammer reklamebudsjettene?
- Jeg kan ikke kommentere enkeltkunder, men vi vet hvor skoen trykket og dette er ting vi har kontroll på, sier Try.
Vant Norwegian og Forsvaret
Han er likevel optimistisk med tanke på 2016, etter at Try har vunnet flere store kunder.
- I det siste har vi vunnet kunder som Norwegian, Forsvaret, Talkmore og Toro, så byrået går som en kule. Men et par av byråets største kunder hadde lavere aktivitet i høst enn vi hadde regnet med. Dette ble et mellomår for oss, sier han.
Samtidig går både Pol og nystartede Opt veldig bra, ifølge Try.
- Vi er ganske bortskjemte. 2015 var ikke bra nok, for vi liker det best når det går oppover. I år har vi budsjettert med kraftig vekst både på topplinje og bunnlinje, sier Kjetil Try.
Kraftig fall i Apt
Apt, en av reklamebyrået Trys digitale «døtre», mistet 15 millioner kroner i omsetning i 2015.
Apt AS leverer konsulenttjenester og driver utvikling og produksjon av interaktive kampanjer og digitale løsninger for markedsføring.
Omsetningen falt fra nesten 60 millioner kroner til 44,3 millioner kroner i 2015.
Samtidig er antall ansatte redusert fra 39 til 34.
Driftsresultatet i Apt ble redusert til under halvparten fra foregående år. Det endte på 4,5 millioner kroner i 2015, mot 10,4 millioner kroner året før.
Døtre på tre bokstaver
Reklamebyrået Try eide ved årsskiftet 65,9 prosent av Apt.
Apt-styret skriver i sin beretning at det er fornøyd med oppnådd resultat og mener fremtidsutsiktene for selskapet er gode.
Reklamebyrået Try har i dag tre datterselskap med navn som er tre bokstaver lange:
- Mediebyrået Opt Bruker syv av ti reklamekroner på Facebook og er den yngste datteren. Det rakk likevel å omsette for 4,6 millioner kroner og fikk et overskudd på 100.000 kroner ifjor.
- Pol kom til i 2013, og omsatte for 68,8 millioner kroner med et driftsresultat på 5,1 millioner kroner i 2014.
Både Opt og Pol er eid med 51 prosent av Try As.
- Apt ble etablert i 1999 og nådde et foreløpig toppunkt med en omsetning på 76 millioner kroner i 2013.
Se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.