To av Norges største pizzakjeder Peppes og Dolly Dimples får nå felles eiere, men begge kjedene består som separate merkevarer slik som i dag.
Det ble klart etter at Umoe at Jens Ulltveit-Moes serveringsimperium Peppes Pizza fusjonerer med Dolly Dimples i et nytt selskap. Dolly Dimples har vært i utfordrerposisjon og har de siste årene har vært heleid av dagligvareeneren Norgesgruppen.
- Hensikten er å beholde merkevarene og restaurantene slik gjestene kjenner dem, samtidig som man gjennom en sammenslåing legger til rette for ytterligere modernisering, produktutvikling og innovasjon, opplyser konsernsjef Sverre Helno i Umoe Restaurants i en pressemelding .
Les også: Reitan ruller ut ny matkjede
I den nye pizzakonstellasjonen vil Umoe ha 80 prosent av aksjene, mens Norgesgruppen beholder 20 prosent. Det nye pizzaimperiet vil inngå som en del av Umoe-konsernet hvis alle formaliteter faller på plass.
Tøft pizzamarked
Pizzamarkedet har de siste årene vært relativt flatt. Mens omsetningen til Peppes har stagnert de siste årene og båret et overskudd på rundt 30 millioner kroner, så har Dolly Dimples gått med betydelige underskudd.
- Markedet for uformelle spiseopplevelser er krevende og vi forholder oss til konkurranse fra en rekke norske og internasjonale aktører. Denne alliansen ruster oss til å løfte hele markedet, møte konkurranse og skape gode matopplevelser for enda flere i årene som kommer, sier sjefen for Umoe Restaurants i pressemeldingen.
Peppes Pizzas har idag 81 restauranter mens Dolly Dimple’s sitter med 43.
Real hot på bunnlinjen
Norgesgruppen har aldri lyktes med å få god avkastning på Dolly Dimples siden de kjøpte seg opp til 100 prosent i kjeden i 2011 (2014 er siste tilgjengelige regnskapsår).
Siden finanskrisen fikk selskapet Dolly Dimples Norge samlede underskudd på over 160 millioner kroner i løpet av seks år.
Helno mener at Dolly Dimples har kommet langt for å snu tapene.
- Dolly Dimple’s har gjort en formidabel jobb med å snu drift og økonomi – og fremstår i dag som en veldrevet og profesjonell aktør i en positiv utvikling, sier Sverre Helno, konsernsjef i Umoe Restaurants AS.
Bedre sammen
Dolly Dimples har inntil nå vært underlagt NorgesGruppen Servicehandel. Administrerende direktør i NorgesGruppen Servicehandel, Marianne Ødegaard Ribe, har de siste månedene også fungert som sjef for Dolly Dimples.
Ribe har fortsatt stor tro på Dolly Dimples som egen merkevare.
- Med et fortsatt eierskap i det nye selskapet, ønsker vi å bevare og videreutvikle en merkevare og et konsept som vi er stolte av. Potensialet for videre verdiskaping i markedet er størst ved å gå sammen. Menneskene og kompetansen som befinner seg i Dolly Dimple’s-kjeden kommer til å bli verdifull for denne satsningen, sier hun i pressemeldingen.
Les også: 600 millioner i utbytte for Kiwi-eier (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.