Eirik Rime (28) og Axel Næss (26) står bak oppstartsbedriften Tise, som er en markedsplass for kjøp og salg av hovedsakelig bruktmote.
Tise-appen er en slags kombinasjon mellom sosiale medier som Instagram og rubrikksider som Finn.no.
En av de første personene Rime og Næss henvendte seg til var skuespiller og motegründer Jenny Skavlan, som i flere år har frontet sin begeistring for gjenbruk av klær.
Skavlan, som har 327.000 følgere på Instagram, falt for ideen, og gikk inn med en sum penger i selskapet.
Fra å ha rundt 25.000 brukere 2. september, når Tise nå snart 70.000 registrerte brukere.
Det skjer etter en eventyrlig vekst siden Skavlan satte markedsføringstrykket i begynnelsen av september, med en reklamefilm og promotering i sosiale medier.
Satser på kjendiser
Flere kjendiser har de siste månedene og årene satset penger, tid eller ansikt på gründerselskaper både her i Norge og utenlands.
• Alpinstjernen Aksel Lund Svindal er techinvestor på si, og har gått inn i flere norske oppstartsbedrifter den siste tiden. Mest profilert er kanskje Lund Svindals samarbeid med Spond, som er en tjeneste for å organisere idrettsaktiviteter for barn og voksne.
• Den britiske moteaktøren og modellen Alexa Chung eier 14 prosent av aksjene i den norske moteappen Villoid, og promoterer også appen gjennom sine kanaler i sosiale medier. Som Skavlan, er Chung blitt kreativ leder i selskapet.
• Aylar Lie, som nå livnærer seg som pokerspiller, gikk tidligere i september inn som investor i påvirkningsnettverket The Influencer, en oppstartsbedrift som skal levere analyseteknologi som skal fortelle hvem følgerskarene til blogg- og sosiale medier-profiler er.
• Fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic «kjøpte seg» nylig opp til en eierandel på 12,5 prosent i det svenske spillselskapet Isbit Games.
Professor ved entreprenørskolen på NTNU, Roger Sørheim, sier at gründere bør lete etter eiere som gir legitimitet ut mot målgruppen og potensielle investorer.
– I dette tilfellet er en eier som Skavlan beviselig viktig for å kunne skape en markedseffekt. Det er også klart at når du får inn personer som Skavlan og Aksel Lund Svindal, som har kontakter, nettverk og kompetanse, vil det legitimere bedriften, sier Sørheim.
Han mener imidlertid at gründere bør passe seg for at det kun blir en «bjellesaueffekt», og at kjendiseiere i noen tilfeller kan bli oppfattet som ren spekulasjon og skremmer bort andre potensielle eiere.
– I en tidlig fase kan det slå tilbake på en, sier Sørheim.
Sterk vekst
Tise hentet tidligere i år nesten fire millioner kroner i en emisjon, for å kunne vokse videre.
I tillegg til Jenny Skavlan, er tidligere TV 2 Zebra-sjef Jon Grøholdt og tidligere Telenor-direktør Rolv-Erik Spilling inne som investorer.
– Fra vi fikk med Jenny Skavlan i mars, har vi vist at dagen kom til å komme hvor vi får ett stort push ut. Da er det sykt viktig at alle mekanismene er på plass, slik at vi har et produkt folk faktisk har lyst til å bruke og spre, sier gründer Eirik Rime. Tise-teamet vil ikke si hvor mye Skavlan har gått inn i selskapet med.
Reklamemann Christian Steen, som tidligere ledet byrået SMFB, mener verdien av slike samarbeid kan være stor.
– Dersom produktene og tjenestene er sterkt knyttet til kjendisens merkevare. Det vil kunne fungere dersom kjendisen har fått en status på grunn av at han eller hun har en form for kompetanse, og kan utnytte den kompetansen i kommersielle sammenhenger, sier Steen.
Han mener likevel at det ikke er noe stort trylletriks å få mange til å laste ned appen.
– Det å forvalte og konvertere disse brukerne til jevnt bruk er en mer avansert øvelse. Mitt inntrykk er at veldig mange raskt klarer å få til nedlastinger og oppmerksomhet, men det er de som har klart å forvalte den oppmerksomheten til et forretningskonsept som overlever, sier Steen.
«Genuint»
Selv sier Skavlan at hun er blitt spurt om å investere i lignende apper og prosjekter som Tise, men at det var kompetansen og kjemien med Tise-gründerne som gjorde at hun valgte å satse penger og tid på dem.
Hun har stilt ut en rekke bruktklær utenfor Tises lille kontor i Startup Lab, der brukere kan kjøpe kjoler Skavlan har brukt på fest med Kronprins Haakon, og en olajakke som egentlig tilhørere Skavlans ektemann, Thomas «Finger’n» Gullestad.
– Jeg tror matchen må være troverdig, og det må være et genuint engasjement som skinner igjennom når man deler informasjon i sosiale kanaler. Det er veldig lett å se hva som er kjøpt og betalt reklame, og hva som er ekte engasjement i bunn. Nå har vi vært såpass lenge på sosiale medier at brukerne er smarte, og vet hva som er ekte og hva om er kjøpt og betalt. Du kan ikke forfalske engasjement. Det er veldig lett å gjennomskue, sier Skavlan.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.