I regjeringens forslag til statsbudsjett heter det at omregistreringsavgiften går ned med i gjennomsnitt 35 prosent.
For de nyeste bilene er beløpet i kroner og øre langt større.
Den høyeste satsen i dagens system er på 17.223 kroner, for ett til to år gamle biler med en egenvekt på over 1,6 tonn. Maksimal omregistreringsavgift i det nye forslaget er satt til 5800 kroner, noe som gir en nedgang på hele 11.423 kroner for eksempelvis en Volkswagen Passat Alltrack.
Kjøper man en hel ny Passat Alltrack, øker derimot engangsavgiftene med nesten 4000 kroner.
– Det er positivt at de reduserer omregistreringsavgiften som har blitt en ren fiskal avgift, men det er ikke særlig miljøvennlig, sier Øystein Herland som er sjef for den norske Volvo-importøren. Han mener dette begunstiger biler med langt høyere utslipp enn de som i dag finnes i markedet, men er likevel positiv.
Les også: – Vi sitter med åpen munn og tenker; hva i all verden?
– Sett i et annet lys vil dette bidra til at vi får skiftet ut noen eldgamle biler med noe nyere, kanskje vi kan unngå jumboplassen med Europas eldste bilpark, sier Herland.
Også forbrukerorganisasjonen NAF synes dette er bra.
– Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, sier Stig Skjøstad i NAF i en pressemelding.
Slik er forslaget til omregistreringsavgift:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.