Det var stilt store forventninger til den blå-blå-regjeringens første statsbudsjett når det kom til bilavgifter.
Til sammen vil regjeringen gi lettelser i bilavgiftene på 1,35 milliarder kroner på årsbasis.
Halvparten av dette kommer fra reduksjon av omregistreringsavgiften.
Omregistreringsavgiften gir blant annet importerte bruktbiler en konkurransefordel sammenlignet med tilsvarende bruktbiler som omsettes i Norge. Avgiften bidrar også til at det blir dyrt å omsette brukte kjøretøy i Norge, og til at bruktbilmarkedet fungerer dårligere. Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften med i gjennomsnitt 35 prosent reelt for 2015.
De høyeste avgiftssatsene i omregistreringsavgiften gir mest uheldige virkninger, og disse blir redusert mest. Forslaget gjør også satsstrukturen betydelig enklere. Antallet satser reduseres fra 37 til ni.
Les mer detaljert om satsene her: På denne sparer du 11.400 kroner
I praksis betyr dette at en to år gammel Volkswagen Passat som veier drøyt 1,5 tonn vil koste 5800 kroner å omregistrere, mot dagens sats på 10.329 kroner.
Endringen anslås å gi et inntektstap for staten på om lag 660 millioner kroner i 2015, heter det i budsjettet.
Les også: Billigere å kjøpe bruktbil
Det foreslås en halvering av vektårsavgiften i 2015. Det vil bidra til å redusere kostnadene til norsk lastebilnæring.
Billigere motorsykler
Regjeringen foreslår også å redusere engangsavgiften på motorsykler og snøscootere med i gjennomsnitt 30 prosent.
Det gir ifølge regjeringen en avgiftslettelse på omlag 15.000 kroner for en gjennomsnittlig motorsykkel og omlag 7.500 kroner for en gjennomsnittlig snøscooter. Reduksjonen anslås å gi et provenytap på om lag 100 millioner kroner påløpt og 90 millioner kroner bokført i 2015.
Les mer her: Et budsjett for 40-årskrisen?
Regjeringen fortsetter en overgang fra årsavgift til en avgift på trafikkforsikring. Derfor foreslås det å fjerne årsavgiften for campingvogner. Campingvogner er ikke pålagt trafikkforsikring.
Det tas også sikte på å innføre en ordning for refusjon av engangsavgift ved eksport av kjøretøy. I tillegg foreslås det at veibruksavgiftene på drivstoff ikke prisjusteres.
Ingen endring for bilavgiftene
I Sundvolden-erklæringen er det varslet at Regjeringen vil vurdere kjøretøy- og drivstoffavgiftene helhetlig med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg.
Dette er nå utsatt til Revidert nasjonalbudsjett 2015 i midten av mai neste år.
Les bransjens reaksjoner: – Vi sitter med åpen munn og tenker; hva i all verden?
Statens inntekter på engangsavgiften er likevel beregnet til å synke fra 21,16 milliarder i 2014 til 18,9 milliarder neste år. Dette vil i tilfelle være det laveste tallet siden 2009.
Momsfritak på leasing fremdeles på vent
I statsbudsjettet for 2014 ble det vedtatt å frita leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier for merverdiavgift.
Fritaket reiser EØS-rettslige problemstillinger og må notifiseres til EFTAs overvåkingsorgan (ESA) før det kan innføres. Samtidig med notifikasjonen av fritaket for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier vil det eksisterende merverdiavgiftsfritaket for omsetning av nye elbiler bli notifisert.
Dette har bidratt til at saken har blitt omfattende. Regjeringen har et klart mål om å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier. Departementet har sett det nødvendig å gjøre et grundig forarbeid. Departementet er nå i ferd med å sluttføre arbeidet med notifikasjonen og vil sende den til ESA i høst. Fritaket vil bli iverksatt så snart ESAs godkjennelse foreligger.
Les også: Ikke lenger like lønnsomt med flere utleieleiligheter(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.