- Vi har i hele vinter vært tilbakeholdne med å selge cruise sammen med Norwegian-fly til reisende som kjøper hele pakken gjennom oss, sier produksjonssjef Elisabeth K. Stai i Nordmanns-reiser til Dagens Næringsliv.

I helgen skjedde det igjen. Flere av Norwegians langdistansefly til USA ble grundig forsinket. For passasjerer som skulle fly direkteruten fra Oslo til Fort Lauderdale i Florida, for så å reise videre med cruiseskip neste dag, kom forsinkelsene ekstra ubeleilig.

Som DN skrev lørdag valgte et reisefølge på fire heller å reise til Bergen for å ta Norwegians fly til New York, for deretter å fly videre til Florida neste morgen, i stedet for å stole på Norwegians forsikringer om at deres opprinnelige fly ville ankomme Fort Lauderdale i tide.

Hundrevis rammet av Norwegian-forsinkelser

DN har vært i kontakt med flere turoperatører som selger pakkeløsninger med cruise fra Fort Lauderdale. De bekrefter at de knapt nok benytter seg av Norwegian.

Stai hos Nordmanns-reiser forklarer at holdningen henger sammen med at det er turoperatørens ansvar å sørge for at passasjerene rekker frem til cruiseavgangen.

- Ødelagt

- Vi booker kun Norwegian hvis kundene insisterer på å fly med dem. Vi er tydelige på at vi anbefaler at man beregner to døgn mellom fly og cruise og at det kundens ansvar om man ikke følger rådet, sier hun.

- Det er ikke bare, bare om man mister cruiseavgangen sin. Da kan hele ferien være ødelagt, minner Stai om.

VG skrev i helgen om en gruppe på 20 passasjerer som fryktet at cruiseturen ville gå fløyten.  Opprinnelig skulle flyet deres være fremme i Florida klokken 20.00 lørdag kveld, og cruiset skulle legge fra kai klokken 17.00 neste dag. De stadige utsettelsene gjorde at tidsmarginen krympet.

Aner ikke

Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian landet flyet fra Oslo søndag 15.30 lokal tid i Fort Lauderdale. Men mandag ettermiddag vet informasjonssjefen fortsatt ikke om passasjerene rakk cruiset.

- Jeg venter på å få bekreftelse fra våre samarbeidspartnere på flyplassen i Fort Lauderdale, skriver han i en epost.

Sandaker-Nielsen har gjennom helgen beklaget problemene passasjerene har opplevd, men han kunne ikke love at de fikk utgifter erstattet.

- Vi følger alltid EU-regelverket for passasjerrettigheter og oppfordrer reisende som mener de har krav på ytterligere kompensasjon om å ta direkte kontakt med oss, slik at vi kan vurdere hvert enkelt tilfelle individuelt, sier han.

Lørdag sa Sandaker-Nielsen til DN at regelverket ikke tar høyde for at man kan tape penger ved forsinkelser.

Det gir fagdirektør Jo Torkel Gjedrem han kun delvis rett i.

Internasjonale rettigheter

- Det stemmer at EUs forordning er en standardkompensasjon, hvor det ikke er noen vurdering av økonomisk tap. Men det finnes i tillegg et internasjonalt regelverk som gjelder på området, sier fagdirektøren og utdyper:

- Hvis det økonomiske tapet er høyere enn standardkompensasjonen, kan man få en individuell erstatning, sier Gjedrem og legger til at det typisk vil være at man mister videre transport, cruise eller hotell.

Hvor stor erstatning man kan få er både avhengig av hvor store utgifter man har hatt, og hvilken destinasjon man skal reise til.

Men man har ikke rett til erstatning om forsinkelsen var utenfor flyselskapets kontroll.

I april skrev NRK at Transportklagenemnda hadde avvist en rekke klager fra passasjerer som hadde blitt rammet av Norwegians store forsinkelser.  

Forsinkede Norwegian-passasjerer får ikke erstatning

Innenfor kontrollsfæren

- Hvor lenge kan Norwegian bli trodd på at forsinkelsene er utenfor selskapets kontroll?

- Jeg kan ikke gå inn på sakbehandlingen i Transportklagenemnda, men min oppfatning er at tekniske forhold er innenfor kontrollsfæren til flyselskapet. At én forsinkelse var utenfor selskapets kontroll, betyr ikke at enhver senere forsinkelse vil være det, sier Gjedrem.

Han mener også selskapet har et ansvar om det er kjente problemstillinger ved flyene man bruker.

Gjedrem oppfordrer passasjerer som har tapt penger om å klage til flyselskapet.

- Hvis passasjerene ikke er fornøyd med svaret fra flyselskapet bør de absolutt klage til transportklagenemnda, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.