- Vår research viser at folk er lite opptatt av hvilket treningssenter de er medlem av - bare hvordan de får dekket treningsbehovet sitt, sier Pål Ødegaard, leder for Accenture Strategy i Norge.
Og med digitale trender på full fart inn, legger dette til rette for enda tøffere konkurranse treningssentrene imellom. Nye heldigitale aktører er nemlig på vei.
- I likhet med hvordan Uber og AirBnB har påvirket taxi- og hotellmarkedet, er det bare et tidsspørsmål før treningsbransjen er snudd på hodet. Det forundrer meg faktisk at dette ikke har kommet allerede, sier Ødegaard til DN.
Omsetningsveksten er lavere, marginene synker og antall konkurser i treningssenterbransjen øker. Dét kommer frem i en helt ny rapport om treningssenterbransjen i Norge som Virke har gjennomført: Treningssentre på smertegrensen
I samme rapport tar Accenture for seg digitaliseringen av bransjen.
- Personifisering av innhold blir stadig viktigere. Digitalisering setter brukerne i sentrum gjennom å gi dem valg som tidligere ikke var mulig, noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom «min» spilleliste, «mine» nyhetssaker, og så videre. Dette vil vi se mer og mer av i treningsbransjen også, forteller Pål Ødegaard.
Digitalt treningsmedlemskap
Classpass har sett dette behovet - og utnytter det til fulle, så langt kun i USA og Storbritannia.
Classpass startet i 2012 og er en medlemstjeneste som gir brukeren adgang til over 2000 treningssentre, både tilhørende kjeder og enkeltstående nisjestudioer, i over 20 amerikanske og britiske byer.
De tilbyr et bredt spekter at ulike treningsformer som spinning, yoga og utendørstrening. Modellen, som bygger på at Classpass kjøper restplasser fra treningssentre og nisjeselskaper til en rabattert pris for siden å inkludere disse i sitt digitale medlemskap, har vist seg å være veldig populær.
Appen deres har allerede blitt benyttet til over seks millioner reservasjoner etter oppstarten.
- Det er bare et spørsmål om tid før en lignende tjeneste vil bli tatt i bruk i Norge, tror Ødegaard.
Spesielt interessant synes han det er at hele 65 prosent av Classpass-medlemmene ikke var tilknyttet et annet treningssenter fra før, noe som betyr at tjenesten ikke bare «stjeler» folk fra treningssentrene, men også tiltrekker seg helt nye kundegrupper.
- Dette viser at de har truffet et udekket behov hos et stort antall brukere som ønsker å skape en personlig treningsopplevelse, sier han.
Integrerer teknologien
Tusenvis av treningsapper og andre digitale løsninger gir også nye muligheter: Smarte klokker, sensorer i klær og annet utstyr demokratiserer treningsbransjen gjennom å gi tilgang til den fremste kompetansen. Dette gir samtidig treningssentre en unik sjanse til å ekspandere tjenestetilbudet.
Equinox, en treningssenterkjede i USA og London, gjør allerede det. Kjeden, som tilhører premiumsegmentet, integrerer teknologi i treningen for å hjelpe medlemmene med å oppnå bedre resultater. Appen deres henter inn data om medlemmenes fremdrift og treningsvaner fra fysisk utstyr i lokalene, samt medlemmenes egne enheter og helseapper.
- Det er dette som er en del av fremtiden. Jakten på nye muligheter hvor digitale løsninger kan bidra til bedre fysiske resultater har bare så vidt begynt. Det handler om både bedre helse og bedre treningseffekt, sier Pål Ødegaard.
- Ingen «one size fits all»
Direktør Anne Thidemann i Virke Trening sier til DN at det fortsatt er grunnlag for videre vekst for treningssenterbransjen via nye kundegrupper og utvidelse av markedet. Å satse på økt kompetanse er derfor en nødvendighet for å vinne fremtiden. For konkurransen er knallhard og kundene vil stille større krav.
Ødegaard i Accenture er enig:
- I fremtiden blir det ingen «one size fits all». Folk vil kreve mer «skreddersydd» trening. Det er noe treningssentrene må merke seg. De må ta en helse- og opplevelsesorientert tilnærming til deg som kunde for å oppnå større vekst - og ikke minst integrere det digitale. De sentrene som klarer å bygge tettere relasjoner til kundene sine blir vinnerne, tror han.
Les mer om treningsbransjen her: Her betaler du 9.700 kroner i måneden for å trene. Nå skal senteret bli seks ganger så stort
Inngår allianse med luksuskjede
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.