Onsdag ble det kjent at 147.139 biler i Norge skal ha fått installert programvare som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes, og totalt er det snakk om 11 millioner biler over hele verden.
- Det er mange berørte også i et lite land som Norge, og den globale skalaen viser at her har det vært juks i en stor skala. For en del kunder har miljøaspektet vært en viktig del av kjøpsvurderingen og de har grunn til å føle seg lurt, sier samferdselsministeren.
Selv kjører han en Dodge Journey og styrer personlig klar av utslippsskandalen. Nå varsler Solvik-Olsen at han i samarbeid med Vegdirektoratet må finne ut hvordan lignende triksing skal kunne avsløres og forhindres i fremtiden.
- I denne saken er det systematisk juks opp mot myndighetene, som skal ivareta forbrukerinteressene. Når denne tilliten misbrukes er det svært alvorlig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
- Dette vil få konsekvenser for Volkswagen, på en eller annen måte, poengterer han.
Han understreker at den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller as samarbeider godt med myndighetene og har tilbydd å informere departementet ytterligere ved behov.
- Jeg tror Harald A. Møller-systemet når de sier at de ikke hadde noen anelse om dette på egen hånd, og forventer ikke at bilimportøren skulle etterprøve informasjonen de har fått fra bilfabrikkanten, forteller Solvik-Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.