Nå styres fabrikken fra skyen
– Jeg har kjøpt Pandoras eske. Jeg vet fortsatt ikke hva som er i den, sier administrerende direktør Clas Tengström i Tonsjö AB.
– Jeg har kjøpt Pandoras eske. Jeg vet fortsatt ikke hva som er i den, sier administrerende direktør Clas Tengström i Tonsjö AB.
Det tradisjonelle mekaniske verkstedet har nettopp igangsatt en omfattende digitaliseringsprosess som skal bringe produksjonen inn i fremtiden. Nå skal alt fra splitter nye robot-armer til flere tiår gamle fresemaskinen kobles til skyen. Og Siemens unike IoT-operativsystem Mindsphere byr på den unike løsningen som gjør dette mulig. Den skybaserte tjenesten gir fabrikken tilgang til lagring og en enorm datakraft til å prosessere og analysere tusenvis av datakilder.
Ettersom flere og flere sensorer og datapunkter knyttes sammen i Tengströms fabrikk, ser han flere og flere muligheter til å utnytte dataen effektivt. Muligheter han tidligere ikke engang hadde vurdert.
Kravstore kunder
Tonsjö jobber med automatisert produksjon av metallisk materiell til ulike typer industrielle aktører som Scania, Volvo, Atlas Copo, Cat og Koenigsegg. Dette er kunder som har svært høye kvalitetskrav og setter strenge krav til produksjonslinjens kapasitet pålitelighet og leveransedyktighet.
Inne i fabrikkhallen jobber flere hundre maskiner døgnet rundt alle årets dager med å dreie, borre og frese store metallstykker. Avanserte roboter vrir og løfter på de ulike delene for å bringe dem trofast gjennom prosessene.
– Vi har en maskinpark som består av alt fra moderne robot-armer til 30 år gamle slipemaskiner, sier Tengström mens vi går gjennom den enorme fabrikkhallen. Han ser likevel ingen hindring i at disse maskinene kan knyttes sammen i skyen med Siemens MindSphere. Tonsjö jobber nå sammen med Siemens og it-selskapet ÅF for å koble opp fabrikkmaskiner og en lang rekke sensorer til MindConnect, et stykke hardware som samler all dataen og sender løpende til MindSphere. I skyen får Tonsjö tilgang til en enorm prossesseringskraft som gjør det mulig å gjøre tunge analyser og trekke ned data i realtid. På store skjermpaneler i hele fabrikken vises viktige nøkkeltall og indikatorer på eventuelle alarmer og avvik.
Optimaliserer med data
Nå kan Tonsjö optimalisere produksjonen basert på data som tidligere ikke var tilgjengelig. I fabrikkhallen går det roboter, fresemaskiner, dreiebenker og vaskemaskiner for fullt. Nå kan alle se om alt går, hvor fort de går og man kan forutse når de trenger vedlikehold.
– Mens de nye maskinene er ferdig utrustet med nett-tilkobling, så er det begrensede muligheter på gamle maskiner, sier han. For å få ut relevante datapunkter i rett format måtte maskinenes firmware tilpasses og flere sett med sensorer ble montert.
– Å sende data opp i skyen kan jo alle gjøre. Men vi ville jo mer, sier Tengström.
– I tillegg til maskinene sendes jo også data fra forretningssystemer, CRM-systemer, regnskapssystemer og mer. Men så er det å analysere og behandle dataen – og presentere dette på en måte som gjør det mulig for våre ledere og operatører å ta riktige beslutninger, sier Tengström. Han ser ikke bort fra at systemene i fremtiden kan sende relevant data til både kunder og underleverandører. For eksempel kan transportselskapene automatisk varsles allerede før containeren er full av metallspon slik at de kan komme og bytte den ut med en tom container.
Mulighetenes land
– Dette er mulighetens land. Når den ene maskinen prater med den andre som igjen prater med den tredje, da dukker det opp mange muligheter. Muligheter vi i dag ikke har oversikt over, sier Tengström.
Mens den ene siden av digitaliseringen handler om maskiner og data, så handler den andre siden om mennesker.
– Prosjektet ble sett på som en helhetsreise. Det er ikke bare det at vi skal digitalisere, bygge smartindustri og Industri 4.0. Det er jo hele selskapet vi må få styr på, sier Tengström. Også de ansatte må bli med på reisen. Og så langt har digitaliseringen blitt veldig godt mottatt, kan Tengström fortelle. Utviklingsteamet har jobbet tett med de ansatte i prosessen for å utvikle løsninger som faktisk løser problemer.
Med den dataen Tonsjö aggregerer i dag kan arbeidsbelastningen fordeles bedre utover dagen, og det er lettere å fordele arbeidsressurser på tvers av seksjoner. Avvik oppdages tidligere slik at større kriser kan unngås. Alt dette er med å skape en bedre arbeidsdag for de ansatte.
– Det kreves selvsagt en organisasjon som er villig til å jobbe på en annen måte. Og det har vi fått til, sier Tengström.
Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.
Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.