For kort tid siden opprettet Domino's Pizza en norsk Facebook-side hvor det kom frem at selskapet etablerer seg i Norge i 2014. I dag annonserte selskapet etter tre ansatte som skal lede hver sin avdeling av den norske avleggeren til den amerikanske pizzafavoritten.

Domino's regnes som et av verdens største - om ikke det største - merkevarenavnet innenfor segmentet ferdigpizza. Selskapet omsatte for 1,8 milliarder dollar, eller rundt 10 milliarder kroner i 2012 og er notert på børsen i New York.

Ifølge wikipedia skal selskapet ha 220.000 ansatte per desember 2013.

Priskrig?

Til tross for at pizzagiganten, som alt er etablert med ti butikker i Danmark, er på vei til Norge, frykter ikke Peppes Pizza-sjef Sverre Høven den nye  utfordreren. Selv om Dominos pizzaer koster fra 64 kroner i Danmark, tror ikke Peppes-sjefen det blir noen priskrig å snakke om.

- Pizzamarkedet er fullt av priskrig allerede, så det er ikke noe nytt. Men for Dominos, som tilhører det vi kaller for fastfoodsegmentet, har et veldig prisfokus. For dem er pris et viktig virkemiddel. Peppes tilhører kategorien over, det som kalles uformelle spisesteder og for oss er fokuset på kvalitet, sier pizzasjefen som presiserer at han ikke ser på Domino's som en direkte konkurrent.

- Det er en stor, seriøs aktør som er svære internasjonalt. Det gjør noe med markedet, men vi er vant til konkurranse. Det er ikke noe nytt for oss at det kommer konkurrenter, sier Høven og legger til:

- Vi følger med. Men vi kommer ikke til å starte en priskrig fordi Domino's er i den delen av markedet der pris er viktig.

Etter 44 år i det norske markedet mener Peppes at selskapet har funnet suksessoppskriften.

- Skal du gjøre business må du være best. Det er det samme om du driver med pizza eller aviser. Vi har holdt på i 44 år. Konkurrenter kommer og går hele tiden, sier Høven.

Positivt

Også hos Dolly Dimples eier Norgesgruppen Servicehandel blir nyetableringen tatt med fatning. Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte ønsker Domino's velkommen til Norge.

- Dette er noe vi ser positivt på i den forstand at vi har god erfaring når en kategori får fokus, får det også større marked. Det har vært en ujevn utvikling i ferdigpizzamarkedet over tid. At nye aktører utfordrer tror vi er bra, sier han.

Heller ikke han frykter en priskrig.

- Alle aktører må hensynta det norske kostnadsnivået. Jeg tror ikke det blir noen store endringer i så måte fordi pris allerede er satt på dagsordenen, utdyper kommunikasjonsdirektøren.

Han er spent på hvilket konsept franshisetagerne velger; om de kun satser på delivery-markedet eller om de også vil åpne pizzarestauranter.

Roskifte tror det er viktig å vite hva man gjør.

- Nå kjenner ikke jeg menneskene som står bak, men jeg mener erfaring og innsikt i bransjen har stor verdi.

Svarer ikke

DN.no har gjennom onsdagen gjort iherdige forsøk på å få snakket med Michael Rask som er oppgitt som daglig leder for Domino's Pizza Norway.

Rask, som tidligere har jobbet med salg av danske dameklær i Norge, skriver i en epost at han er opptatt på Domino's hovedkontor i USA. Han har ikke besvart spørsmålene DN.no har stilt om de norske ekspansjonsplanene. Styrelederen i det danske eierselskapet har heller ikke besvart spørsmålene.

Les også på DN.no i dag:

Nordmenn slår til i billig spansk boligmarked

Nå angriper de SAS

Åpner etterforskning mot Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.