Inti Wang (18) utfordrer kjønnsnormene på Instagram.
Mote
Line Blikstad
Lars Botten
Foto
Foto
Det er loppemarked på Ås. Inti Wang er kanskje åtte år og går rundt og spiser vaffel og kikker på alle tingene sammen med broren sin. Så får han øye på en lilla ballkjole i billig sateng, og noen smykker og et par sko med hæler av glass.
Når han kommer hjem spør han moren sin om hun tror det går fint at han bruker det. Og hun svarer: «Klær har ikke noe kjønn. Så ikke tenk på det.»
– Jeg har alltid lekt med identiteten min, sier han.
– Foreldrene mine er kunstnere og det har alltid vært en åpen stemning hjemme: Hvis du er komfortabel med å drive med du gjør, må du bare fortsette med det.
Lek. Ti år senere er han blitt et navn i moteverdenen med Instagram-kontoen @blaawang, der han leker med kjønnsrollene, og ble nylig kåret til en av de 100 viktigste menneskene i moteverdenen som flytter grenser av motemagasinet Vogue.
Han har også gjort et samarbeid med det eksklusive motehuset Balenciaga, og er med i det britiske magasinet i-D sin «The Voice of a Generation»-utgave.
– Jeg liker ikke å utelukke noe når det kommer til kjønn, men befinner meg mellom det maskuline og det feminine og synes det er gøy å leke med plagg, sier han.
– Jeg vil skape noe jeg føler meg komfortabel med, det er sånn jeg uttrykker min i identitet, og det er vel egentlig den fineste måten å uttrykke seg selv på. Alle har jo en relasjon til klær, og jeg synes det er fint at noe så enkelt kan si så mye.
Kurator. Inti Wang ble født i Colombia, og har norsk far og colombiansk mor, men vender stadig hjem til Ås, der han nå fullfører siste året på videregående.
Da han startet instagramkontoen sin, besto den av mer «tull og tøys», men med oppmerksomheten følger et ansvar. Nå er han er forbilde for mange, og prøver å ha en mer seriøs tilnærming fordi kontoen åpner dører som fører til jobber.
I januar kurerte han utstillingen «Concoction of Confusion» på Galleri Golsa i Oslo, der colombianske og norske kunstnere, som Matias Faldbakken, Ida Ekblad og Maria Pasenau, reflekterte over begrepet forvirring.
Selv blir han ofte spurt om han er gutt eller jente, og tenker at det handler om redselen for ikke å ha kontroll.
– Jeg tenker at forvirring er nødvendig i alle prosesser – for å finne sine egne meninger – og vil vise at det er ok. D2
Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.
En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.
De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.
Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl – administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)
Juryen
Foto: Kjetil Skårdal Andersen
Juryen
Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.
Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.
– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.
FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.
Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».
– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.
Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.
– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.
Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.
– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.
Eller som Jenny Skavlan sier:
– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN
Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.