— Line Blikstad
& Lars Botten (foto)
(Foto)
↓
Nikolai Schirmer
Jurist, skikjører og
filmskaper. Født 1991.
Lederstjerne fordi:
Med sitt webserieprosjekt «Endless Winter», og engasjementet i klima- og miljøbevegelsene Protect Our Winters og Infinitum Movement, vil han påvirke skiindustrien i miljøspørsmålet.
Kloden rundt. De største skiprofilene i dag bruker gjerne helikoptre til å komme seg opp fjellet, og reiser verden rundt i jakten på de mest spektakulære bildene.
Nå tenker han at det å levere like bra – eller bedre – skikjøring og film, og samtidig gjøre drastiske kutt i utslippene, kanskje kan påvirke idealene.
– 77 prosent av utslippene mine sesongen 2017/18 kom fra transport, så til «Endless Winter» kuttet jeg all flytransport, kuttet kraftig i totalt antall kilometer, benyttet meg av miljøvennlige alternativer der det var mulig og brukte en relativt lokal filmfotograf.
Heliski i Canada og Alaska. Pudder i Japan. Det er det industrien selger som de mest eksklusive skituristopplevelsene, og i dag finnes det jo ikke noe godt miljøvennlig alternativ for å fly helikopter eller komme seg til Japan for å stå på ski.
– Utfordringen fremover er
å la miljøspørsmålet bli en integrert del av prosjekter, sier Nikolai Schirmer.
– Problemet som markedsfører i skiindustrien er at det man promoterer – særlig heliski og interkontinentale reiser til pudder-destinasjoner – er så skadelig for det vi er mest avhengig av: Snøen, sier Nikolai Schirmer.
Han er skikjører, og med sitt webserieprosjekt «Endless Winter», og engasjementet i klima- og miljøbevegelsen Protect Our Winters, har han bestemt seg for å påvirke skiindustrien i miljøspørsmålet.
Topp 30. Han var på amerikanske Powder Magazines liste «people under 30 making an impact in the industry» i 2018.
Nikolai Schirmer vokste opp i Tromsø, med tidsskrifter som Scientific American på kaffebordet, men det var først da han ble skikjører på heltid at engasjementet vokste frem.
– Jeg gjorde et sponsor-samarbeid med et bilmerke som kun produserte bensinbiler, og husker hvor idiotisk det føltes å promotere en av årsakene til varmere vintere, sier han.
Nikolai Schirmer vil få skiindustrien på glid.
Utvalgt Samfunn
Jakter kortreiste skiopplevelser
Kutt. – Mens vi venter på el-flyene er det er kanskje på tide å se hva jeg kan få til nærmere hjemme, sier Nikolai Schirmer.
Problemløsning. Som direktør i Summa Equity er Hannah Jacobsen med på å finne frem til selskaper som bidrar til å løse utfordringene som formuleres i FNs bærekraftsmål.
Kutt. – Mens vi venter på el-flyene er det er kanskje på tide å se hva jeg kan få til nærmere hjemme, sier Nikolai Schirmer.
Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.
En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.
De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.
Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl – administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)
Juryen
Foto: Kjetil Skårdal Andersen
Juryen
Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.
Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.
– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.
FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.
Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».
– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.
Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.
– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.
Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.
– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.
Eller som Jenny Skavlan sier:
– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN
Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.