Line Blikstad
Tekst
Julie Hrnčířová
Foto
Shad Ibrahim Hussein (20) vokste opp med en følelse av at verden er urettferdig. Nå gjør han det han kan for å rette det opp.
Livsstil
– Jeg vil vise ungdommen at det finnes bedre veier, bedre muligheter
Nettverk. Nå eier Shad Ibrahim ungdomskafeen, som har flyttet til Forandringshuset, sammen med sin tidligere coach og klassekamerat Ali Al Shemari. Sammen med fire andre ungdomsledere startet han også nylig Skamløst nettverk, som skal jobbe med forebygging av konflikter blant ungdom, bistå juridisk og hjelpe til med jobbtrening og sommerjobb. Han er også mentor for seks ungdomsbedrifter gjennom Ungt Entreprenørskap.
– Jeg synes det er veldig kult når jeg ser at folk kommer seg videre, sier han, og forteller om en ung fyr hadde lyst til å klippe folk, og fikk låne et rom av dem gratis – og som nå jobber fulltid som frisør.
I videoen der organisasjonen Non-Violence viser frem sitt samarbeid Peace Force med kleskjeden Weekday, står ni unge mennesker fra ulik europeiske land og snakker om sine erfaringer med vold.
«Jeg vil vise ungdommen at det finnes bedre veier, bedre muligheter – at de kan bruke talentet sitt», sier Hussein, som ble plukket ut på bakgrunn av sin historie og sin innsats for ungdommer.
– Ikke-voldsprinsippet er det beste når det kommer til det å løse konflikter. Og jeg er glad for å ha vært med på å spre budskapet, også utenfor Norge. D2
De ansatte hjalp til med det de kunne, eller koblet ungdommene med andre som kunne hjelpe. Plutselig kom en jente som var blitt voldtatt og trengte hjelp. Plutselig hadde en 17 år gammel jente blitt kastet ut hjemmefra. Eller de tok imot en ungdom som hadde fått 200 timer i samfunnsstraff.
– Han hadde hørt om oss og kom og jobbet hver lørdag. Han var vant til å bli kjeftet på, men vi ønsket at han skulle føle seg velkommen og inkludert, og det var en helt ny opplevelse for ham, sier han.
Entreprenør. For Shad Ibrahim Hussein ble ungdomsklubben Ung metro viktig, det var der han møtte Alexander Mørland Karlsen, som coachet 15-åringen gratis – og sakte, men sikkert begynte livet hans å snu.
En lærer på Hersleb videregående mente at han burde ta valgfaget entreprenørskap, og sammen med noen kompiser startet han Café B04 på Sagene, og de fire vant Oslomesterskapet i Ungt entreprenørskap, og tok også med seg flere priser i norgesmesterskapet.
– Ideen var å lage et sted for ungdommer, av ungdommer, sier Shad Ibrahim Hussein.
Kafeen skulle være et sted hvor unge kunne spise, drikke, spille dataspill og få hjelp med lekser og jobbsøknader. Da de begynte å føle seg trygge og etablerte gode relasjoner, ble den mye mer – en møteplass hvor de kunne få hjelp til store og små ting.
– Det var så mye jeg hatet. Jeg kom fra en familie som ikke hadde så mye, og jeg følte at alle andre hadde mye mer. Verden var urettferdig, jeg hadde ingen å snakke med, og så begynte jeg å bråke for å bli synliggjort, sier Shad Ibrahim Hussein, som er norsk representant for den internasjonale organisasjonen Non-Violence.
Han vokste opp på Sagene i Oslo, men etter å ha startet et slagsmål på skolen ble han flyttet til en skole der han var den eneste «utlendingen» og ikke kjente noen.
– De ville mitt beste, men jeg følte meg helt utenfor, sier han.
Da byttet av skole ikke fungerte ble han flyttet tilbake, og begynte med boksing, som hjalp ham med å roe litt ned. Men livsstilen var vanskelig å snu – før han som 14-åring, med en politisak mot seg, traff Christian René Wold, som jobber med ungdom i bydel Sagene.
– Jeg vet ikke hva han så i meg, sier Hussein.
– Men jeg tror det var et potensial når det kom til entreprenørskap, at jeg kunne blomstre der i stedet for å drive med kriminalitet.
Veien videre. – Jeg synes det er veldig kult når jeg ser at folk kommer seg videre, sier Shad Ibrahim Hussein (midten), her sammen med Ali Al Shemari (til høyre), som han eier kafeen sammen med, og Rezan Najat.
Bedre muligheter. – Jeg vil vise ungdommen at det finnes bedre veier, bedre muligheter – at de kan bruke talentet sitt, sier Shad Ibrahim Hussein i kampanjen Peace Force, som er et samarbeid mellom Non-Violence og kleskjeden Weekday.
For ungdommer. – Ideen var å lage et sted for ungdommer, av ungdommer, sier Shad Ibrahim Hussein, her med brukere av kafeen B04 på Forandringshuset. Til venstre for ham sitter medeier i kafeen, Ali Al Shemari, og til høyre står Louiza Hamma, som jobber på kafeen og Rezan Najat. På benken står Feven Tesfalem, som er entreprenør fra organisasjonen Tøyen Unlimited, der Shad Ibrahim Hussein også er aktiv.
Veien videre. – Jeg synes det er veldig kult når jeg ser at folk kommer seg videre, sier Shad Ibrahim Hussein (midten), her sammen med Ali Al Shemari (til høyre), som han eier kafeen sammen med, og Rezan Najat.
Bedre muligheter. – Jeg vil vise ungdommen at det finnes bedre veier, bedre muligheter – at de kan bruke talentet sitt, sier Shad Ibrahim Hussein i kampanjen Peace Force, som er et samarbeid mellom Non-Violence og kleskjeden Weekday.
For ungdommer. – Ideen var å lage et sted for ungdommer, av ungdommer, sier Shad Ibrahim Hussein, her med brukere av kafeen B04 på Forandringshuset. Til venstre for ham sitter medeier i kafeen, Ali Al Shemari, og til høyre står Louiza Hamma, som jobber på kafeen og Rezan Najat. På benken står Feven Tesfalem, som er entreprenør fra organisasjonen Tøyen Unlimited, der Shad Ibrahim Hussein også er aktiv.
Veien videre. – Jeg synes det er veldig kult når jeg ser at folk kommer seg videre, sier Shad Ibrahim Hussein (midten), her sammen med Ali Al Shemari (til høyre), som han eier kafeen sammen med, og Rezan Najat.
Bedre muligheter. – Jeg vil vise ungdommen at det finnes bedre veier, bedre muligheter – at de kan bruke talentet sitt, sier Shad Ibrahim Hussein i kampanjen Peace Force, som er et samarbeid mellom Non-Violence og kleskjeden Weekday.
For ungdommer. – Ideen var å lage et sted for ungdommer, av ungdommer, sier Shad Ibrahim Hussein, her med brukere av kafeen B04 på Forandringshuset. Til venstre for ham sitter medeier i kafeen, Ali Al Shemari, og til høyre står Louiza Hamma, som jobber på kafeen og Rezan Najat. På benken står Feven Tesfalem, som er entreprenør fra organisasjonen Tøyen Unlimited, der Shad Ibrahim Hussein også er aktiv.
Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.
En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.
De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.
Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Annonsørinnhold fra partnere
Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl – administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)
Juryen
Foto: Kjetil Skårdal Andersen
Juryen
Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.
Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.
– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.
FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.
Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».
– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.
Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.
– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.
Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.
– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.
Eller som Jenny Skavlan sier:
– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN
Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.